Selecteer een pagina

Balans… de grootste uitdaging sinds ik mama én ondernemer ben. En ik ben niet de enige die hiermee worstelt want ik hoor het zo vaak om me heen. En daar hoef je echt geen ondernemer voor te zijn. Vooral vrouwen, maar ook mannen, zijn altijd op zoek naar die eeuwige balans. En denk je dat je hem gevonden hebt? Dan gebeurt er weer wat en lijkt je balans weer even heel ver te zoeken. Hoe komt dat toch? Waarom hoor ik het zo vaak om me heen? Waarom hoor ik mezelf zo vaak zeggen: ‘tja, ik moet even wat rustiger aan doen, want de balans is weer even weg’.

Waarom? En uiteraard kan ik deze vraag niet voor jullie beantwoorden, maar wel voor mezelf en wie weet heb je er wat aan of herken je een stukje in mijn verhaal.

Balans… wat betekent het eigenlijk? Een ander woord voor balans is evenwicht. In balans zijn betekent dan dus in evenwicht zijn. De afgelopen maanden ben ik er wel achter gekomen dat de balans vooral terug te voeren is op de balans in mij. Als mijn geven en nemen in evenwicht is, mijn balans op dat gebied goed zit, kan ik veel (zo niet alles) aan. Dus wat zorgt ervoor dat ík beter in balans blijf?

  1. Goed voor mezelf zorgen. Het is een cliché, maar helaas zo waar. Goed voor jezelf zorgen is zo ontzettend belangrijk. En iedereen weet het, maar hoe doe je dat? Voor mij is het belangrijk dat ik voldoende tijd buiten doorbreng, wandelend, zittend in de tuin of fietsend, dat maakt niet uit. Daarnaast heb ik het nodig af en toe even alleen te zijn, geen man, geen kinderen, geen telefoon, alleen maar ik en een heerlijk kopje koffie.
  2. Een duidelijke agenda. Eerder kon ik nog wel eens te veel meegaan in de wensen van anderen. Ik probeerde alle afspraken zo te regelen dat ik iedereen tegemoet kwam en iedereen tevreden was. Vaak kwam het erop neer dat ik mezelf in allerlei bochten moest wringen om overal op tijd te komen en dat er dan vaak tegen me werd gezegd: “had het maar gezegd, ik had ook wel een half uur later gekund”. Dus nu bepaal ik zelf mijn agenda en blok ik de uren die ik niet kan of niet wil werken. En binnen deze grenzen probeer ik uiteraard rekening te houden met de wensen van de ander.
  3. Nee zeggen… oh jee… een moeilijke. Want eigenlijk zeg ik vaak al ja, voordat ik me gerealiseerd heb dat ik eigenlijk helemaal niet kan of niet wil. Mijn truc is om vaker te zeggen: “ik kom er morgen even op terug, oké?” Dat geeft mij even de tijd erover na te denken en zorgvuldig af te wegen of ik het eigenlijk wel écht wil. Soms wil ik gewoon een avond in mijn joggingbroek op de bank hangen in plaats van uit eten of sporten. Nee zeggen tegen een ander is vaak ja zeggen tegen jezelf.
  4. Iedere avond tegen mezelf zeggen (of opschrijven) wat er goed ging vandaag en waar ik trots op ben of waar ik dankbaar voor ben. Op deze manier kijk ik altijd met een lach terug op mijn dag, ook al is er misschien ook veel gebeurd waar ik minder blij van werd.
  5. Voldoende tijd doorbrengen met mijn man en kinderen. En deze tijd ook bewust, met aandacht, aanwezig zijn. Voor mij betekent dat zonder telefoon en het liefst zonder tv of ipad, al kunnen mijn kinderen en ik ook genieten van samen op de bank onder een dekentje een film kijken. En wat is dan voldoende tijd? Geen idee, maar in ieder geval iedere dag. De ene dag lukt het langer dan de andere dag en de ene dag heb ik wel zin in een extra verhaaltje en de andere dag niet. Het is verschillend en dat is helemaal oké.

En ja… dan blijven er nog een heleboel andere dingen over waar ik blij van word of die ik graag doe en die ervoor zorgen dat mijn batterij weer oplaadt. En daarvoor geldt dat ik ze af en toe bewust moet inplannen omdat het anders niet gaat gebeuren. En betekent dit dan dat ik altijd in balans ben? Nee, natuurlijk niet. Ik herken wel iedere keer eerder de signalen als de batterij leegloopt en dan weet ik dat ik in actie moet komen. En dat lukt de ene keer beter dan de andere keer… maar hé… zo gaat het in het leven toch?